W dniach 17 oraz 18 kwietnia 2025 r. wielu wnioskujących o dofinansowanie I.10.4 „Inwestycje przyczyniające się do ochrony środowiska i klimatu" z Planu Strategicznego Wspólnej Polityki Rolnej (PS WPR) otrzymało elektroniczną korespondencję przez Platformę Usług Elektronicznych (ePUE) ARiMR. Niestety nie były to pisma informujące o objęciu wsparciem. O tym co to za korespondencja i jakie za sobą niesie konsekwencje w artykule poniżej.
"Komunikat do wnioskodawców interwencji I.10.4 „Inwestycje przyczyniające się do ochrony środowiska i klimatu” objętej Planem Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej nalata 2023–2027""
Tak brzmi tytuł pisma, które otrzymało wielu wnioskujących o to dofinansowanie. W treści można znaleźć informację o tym, że wniosek spełnia kryterium minimalnej ilości punktów.
"Uprzejmie informuję, że operacja objęta wnioskiem o przyznanie pomocy złożonym w ramach naboru przeprowadzonego w dniach 23.10.2024 r.-20.11.2024 r. dla interwencji I.10.4Inwestycje przyczyniające się do ochrony środowiska i klimatu objętej Planem Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023–2027 uzyskała w wyniku wstępnej oceny merytorycznej wniosku minimalną liczbę punktów, "
To jest część o dość pozytywnym wydźwięku. Jednak dalsza część może nie nastawiać pozytywnie:
"jednakże nie mieści się w limicie środków przeznaczonych na przyznanie pomocy na operacje w ramach ww. naboru. W związku z powyższym oraz na podstawie § 5 ust. 2 pkt 4 lit. b, tiret pierwszy Regulaminu naboru wniosków o przyznanie pomocy w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 dla interwencji I.10.4 Inwestycje przyczyniające się do ochrony środowiska i klimatu obowiązującego od 08.10.2024 r., Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wstrzymuje się z przeprowadzeniem oceny Państwa wniosku do momentu ustalenia, że operacja mieści się w limicie środków przeznaczonych na ww. nabór."
Co wynika z tej informacji i dlaczego akurat teraz wnioskujący otrzymali taką korespondencję? O tym w dalszej części artykułu.
Prace urzędników ARiMR podczas oceny wniosków regulują różne przepisy prawa. Jednym z podstawowych jest Regulamin naboru. Jeśli zagłębimy się w ten dokument możemy znaleźć w §5 zapis dotyczący terminu rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy. Jest to dokładnie w ust. 2 cyt.:
"ARiMR rozpatruje WOPP w terminie nie dłuższym niż 5 miesięcy od zakończenia naboru wniosków o przyznanie pomocy. W przypadku nierozpatrzenia WOPP w tym terminie, zawiadamia się o tym wnioskodawcę, podając przyczyny niedotrzymania terminu i wyznaczając nowy termin załatwienia sprawy, nie dłuższy niż miesiąc."
Ten zapis powoduje zobowiązanie ARiMR do rozpatrzenia wniosku o przyznanie pomocy (WOPP) w terminie, który niebawem będzie upływał (nabór zakończył się 20 listopada 2024 r.). Zapewne duże obciążenie pracą urzędników ARiMR przyczynił się do sytuacji, gdzie mało co działo się w zakresie rozpatrywania wniosków i należało postąpić tak żeby dotrzymać zapisu regulaminu. Stąd część wnioskodawców, których WOPP według wstępnie przeprowadzonej oceny merytorycznej, obecnie są po za limitem środków (wg zapisu regulaminu jest to kwota 929 532 849 zł) otrzymało takie pismo z ARiMR.
Część osób może stwierdzić, że po takim piśmie nie ma już nadziei i kwestią czasu jest informacja o odmowie przyznania pomocy. Jednak jeśli popatrzy się przez pryzmat ostatniego okresu pracy ARiMR w zakresie oceny wniosków PS WPR oraz KPO (Krajowego Planu Odbudowy) można dojść do wniosku, że ocena może trwać dość długo i pomimo wstępnego braku optymizmu zakończyć się sukcesem. Wręcz sztandarowym przykładem takich sytuacji jest nabór na tzw. Rolnictwo 4.0, gdzie niektórzy musieli czekać na pierwszy odzew ARiMR nawet ponad rok od zakończenia naboru. Finalnie zapewne wszyscy wnioskujący spełniający warunki regulaminu po wnikliwej ocenie ARiMR otrzymają finansowanie. MRiRW kilkukrotnie zwiększało budżet na ten cel, o czym informowaliśmy w niedawnym artykule. Podobnej prawidłowości można upatrywać i w tym przypadku, gdzie wnioskujących było zaskakująco dużo. Oczywiście trzeba mieć na uwadze, że może nie wystarczyć pieniędzy na wszystkie wnioski nawet po ewentualnym zwiększeniu budżetu i wnioski z punktacją na minimalnym poziomie dostępowym mogą nie mieć szans.
Jednak w naszej ocenie należy cierpliwie czekać na dalszy rozwój sytuacji i nie zniechęcać się od razu.
Jednocześnie wszystkich zainteresowanych obsługą doradczą zapraszamy do kontaktu. Zajmujemy się także przejęciem obsługi wniosku w trakcie oceny oraz pomocą w procedurach odwoławczych. Ofertę usług można znaleźć na naszej stronie.
PPHU ASKIK Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Bukowy Las 20, 63-014 Murzynowo Kościelne
NIP 7861728600 KRS 0001004144 REGON 523740433
Kapitał zakładowy 5 tys. zł opłacony w całości
Website created in the WebWave website builder
Bukowy Las 20, 63-014 Murzynowo kościelne
+48 783-438-361
pphuaskik@gmail.com